quatre pedres ...

HISTÒRIA D'ESPARDENYA amb Jaume Prat i Pons

"La història només parla dels rics, menys algunes vegades quan també recorda els herois"

Arqueologia bèl.lica: El pont volat de Bonmatí

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en Arqueologia bèl.lica. Comentarios (0)

Restes de l'antic pont de 1906

  Si, des de la carretera de Girona-Anglès, travessem el pont de Bonmatí i mirem el riu pel costat esquerra veurem, si el nivell del riu ho permet, un munt de pedres relligades amb morter, són les poques restes que queden de l'antic pont, inaugurat l'any 1906.

 El pont en qüestió, promogut per Manuel Bonmatí Cendra, va substituir un de fusta més antic construit cap a el 1898 per salvar el riu Ter i que fou el primer en millorar l'accés, des de l'antiga carretera N-141 de Girona a Manresa, a la colònia tèxtil Bonmatí i les mines de Sant Julià del Llor. Fou volat a les acaballes de la Guerra Civil (1936-1939), durant la retirada, el 4 de febrer de 1939, per les tropes republicanes comandades pel general Lister, juntament amb els ponts de El Pasteral, d'Anglés i d'en Roure. 

  L'actual pont fou construït, entre els mesos de novembre de 1939 i maig de 1940, pel Batalló de Treballadors núm. 115 format per presoners republicans. El diari El Pirineo, en l'edició del 17 de maig de 1940, en feia la següent ressenya: " ... situado en Bonmatí, de cinco arcos:  3 de 17 metros y 2 de ocho. Las obras se han realizado en cincuenta días con hormigón sin armar. Tiene de este material un total de 500 metros cúbicos que ha consumido unas cuatrocientas toneladas métricas de cemento, igual a 40 vagones de material."

       Pont de l'any 1906

          El pont dinamitat


Arqueologia de l'aigua: Pont trencat d'en Roure a Vilanna

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en Arqueologia bèl.lica. Comentarios (0)

El pont oblidat

  Passada l'antiga estació del Tren d'Olot de Bonmatí-Vilanna, direcció a Anglès, al costat mateix d'una casa situada en una tancada curva s'hi poden intuir les restes d'un pont. Es tracta de l'antic Pont d'en Roure. L'original, que deuria datar de la segona meitat del s. XIX amb la construcció de la carretera N-141 de Girona a Manresa, va ser volat durant la retirada, juntament amb els ponts d'El Pasteral, Bonmatí i Anglès, el 4 de febrer de 1939, per tropes republicanes comandades pel general Lister. 

  Acabada la guerra el pont fou reconstruït totalment, però no va resistir els grans aiguats de l'any 1942 que el tornaren a destruir. Després d'aquell fracàs, les autoritats decidiren construir un nou pont a redós de la muntanya, tot desviant, amb un parell de corves més, la ja de per si dolenta carretera nacional, molt més coneguda com la "carretera de la vergonya". El pont vell de can Roure quedà oblidat del tot ... Encara avui està exactament igual que com va quedar l'any 1942. Una petita passejada per la història. 

Després d'aquell fracàs, les autoritats decidiren construir un nou pont a redós de la muntanya, tot desviant, amb un parell de corves més, la ja de per si dolenta carretera nacional, molt més coneguda com la "carretera de la vergonya". El pont vell de can Roure quedà oblidat del tot ... Encara avui està exactament igual que com va quedar l'any 1942. Una petita passejada per la història. 

Arqueologia de l'aigua: Balneari Font Coromines de Sant Gregori

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en Arqueologia de l'aigua. Comentarios (0)

Un antic balneari perdut al mig del bosc 

  Només resten les quatre parets al voltant de la font picant i ferruginosa del que, en altra època, fou un popular balneari (segona meitat del s. XIX) situat al terme municipal de Sant Gregori. Val a dir que, per la seva situació, també és molt proper a Bescanó, des d'on, en aquells temps, la gent hi accedia després de travessar el riu Ter pel Pas de la Barca.

  Sembla ser que, durant un temps, també hi funcionà una petita planta embotelladora d'aigua.

Curiositats: El dinosaure de Terrassa

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en . Comentarios (0)

Un "dino" fet de ferralla

  En una de les rotondes de l'entrada de Terrassa per la carretera N-150 hi ha una escultura gegant, de més de 8 m. d'alçada, que representa un dinosàure.

  Fou creada l'any 1986 per l'artista Roc Alabern, està composada per troços de cotxes de l'època (uns quants Citröen 2CV, un Ford Fiesta i varis models de la Seat, destacant un 127) i, des de l'any 2007, dóna la benvinguda als visitants que entren a la ciutat per aquest sector. El nom real de l'escultura és "Environament", però tothom la coneix com "El Dino". 

Arqueologia bèl.lica: El pont trencat de Cabrianes

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en Arqueologia bèl.lica. Comentarios (0)

Restes d'un pont volat durant la Guerra Civil (1936-1939)


  Al petit poble de Cabrianes, dins el terme municipal de Sallent (Bages), encara conserven les restes de l'antic pont (construït al s. XVI i molt reformat al XIX) que travessava el riu Llobregat i que, a les acaballes de la Guerra Civil, va ser volat en plena retirada per tal de dificultar l'avanç de les tropes franquistes. La voladura va tenir lloc el dia 25 de gener de 1939 i va ser portada a terme per la 1ª Companyia del Batalló de Sapadors de la 27 Divisió de l'Exèrcit Republicà comandada pel tinent coronel Del Barrio. 

PARTE DE GUERRA:  Pongo en su conocimiento que según me comunica el oficial encargado de las destrucciones en la carretera de Manresa a Vich ha sido dado fuego a la destrucción preparada en el puente sobre el rio Llobregat correspondiente al kilómetro 6 Hm. 9 denominado “de Cabrianes” a las 16 horas 15 minutos del dia 25 y resultando satisfactorio. De los 6 arcos que contaba el puente han desaparecido 4 quedando 2 en pié. El hornillo marcado con el 1 en el gráfico adjunto y que tenia que provocar la caída del tercer arco, falló. El explosivo quemó sin llegar a estallar. Los dos estribos también han desaparecido.

  

 El pont abans de la voladura (Miquel Casajona)