quatre pedres ...

HISTÒRIA D'ESPARDENYA amb Jaume Prat i Pons

"La història només parla dels rics, menys algunes vegades quan també recorda els herois"

Curiositats: El dinosaure de Terrassa

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en . Comentarios (0)

Un "dino" fet de ferralla

  En una de les rotondes de l'entrada de Terrassa per la carretera N-150 hi ha una escultura gegant, de més de 8 m. d'alçada, que representa un dinosàure.

  Fou creada l'any 1986 per l'artista Roc Alabern, està composada per troços de cotxes de l'època (uns quants Citröen 2CV, un Ford Fiesta i varis models de la Seat, destacant un 127) i, des de l'any 2007, dóna la benvinguda als visitants que entren a la ciutat per aquest sector. El nom real de l'escultura és "Environament", però tothom la coneix com "El Dino". 

Arqueologia bèl.lica: El pont trencat de Cabrianes

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en Arqueologia bèl.lica. Comentarios (0)

Restes d'un pont volat durant la Guerra Civil (1936-1939)


  Al petit poble de Cabrianes, dins el terme municipal de Sallent (Bages), encara conserven les restes de l'antic pont (construït al s. XVI i molt reformat al XIX) que travessava el riu Llobregat i que, a les acaballes de la Guerra Civil, va ser volat en plena retirada per tal de dificultar l'avanç de les tropes franquistes. La voladura va tenir lloc el dia 25 de gener de 1939 i va ser portada a terme per la 1ª Companyia del Batalló de Sapadors de la 27 Divisió de l'Exèrcit Republicà comandada pel tinent coronel Del Barrio. 

PARTE DE GUERRA:  Pongo en su conocimiento que según me comunica el oficial encargado de las destrucciones en la carretera de Manresa a Vich ha sido dado fuego a la destrucción preparada en el puente sobre el rio Llobregat correspondiente al kilómetro 6 Hm. 9 denominado “de Cabrianes” a las 16 horas 15 minutos del dia 25 y resultando satisfactorio. De los 6 arcos que contaba el puente han desaparecido 4 quedando 2 en pié. El hornillo marcado con el 1 en el gráfico adjunto y que tenia que provocar la caída del tercer arco, falló. El explosivo quemó sin llegar a estallar. Los dos estribos también han desaparecido.

  

 El pont abans de la voladura (Miquel Casajona)

Arqueologia bèl.lica: Un MiG-15 a Sant Gregori

Escrito por quatrepedres 29-09-2016 en Arqueologia bèl.lica. Comentarios (0)

Des de Rússia a Sant Gregori

 

 Al terme municipal de Sant Gregori, poc abans de l'entrada del poble venint de Girona, a l'exterior d'una empresa, hi ha instal·lat un antic avió MiG-15.

El MiG-15 (МиГ-15en rus, popularment conegut com l’ós de l’aire, i batejat com aFagotpel codi OTAN) era un avió tipus caça de procedència soviètica, de l’antiga  URSS (Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques). Una aeronau militar dissenyada, bàsicament, pel combat aire-aire amb altres avions i amb funcions de caça-bombarder. El seu nom li ve donat per la denominació que agafà la OKB (Oficina de Projectes Experimentats) russa fundada l’any 1938 per ArtiomMikoyam (dissenyador d’avions)iMijaílGurévich (constructor aeronàutic). La seva història començà el març de 1946 quan la oficina de projectes “MiG” rebé l’encàrrec de fabricar un avió caça interceptor amb “ala de fletxa”, armat amb canons, amb una autonomia de com a mínim una hora, capacitat de volar a Mach 0,9, bona velocitat d’ascensió  i fàcil maniobrabilitat a 11.000 m. d’altitud. El prototip del MiG-15 realitzà el seu primer vol el desembre de 1947 i a l’any següent començà la seva producció en sèrie. 

 L’èxit d’aquest model fou tal que l’URSS en fabricà més de 13.000 unitats entre 1949 i 1959. A més, també fou construït, sota llicència russa, a Polònia (Lim-1 i Lim-2), Txecoslovàquia (Aero S102/S103 i CS102 biplaça) i Xina (Shenyang JJ-2/FT-2 biplaça). Així el MiG-15 arribà quasi a les 18.000 unitats construïdes, combatent en nombrosos conflictes com les acaballes de la Guerra Civil Xina (1927-50), l’esmentada Guerra de Corea (on se’l conegué mundialment), Hongria (1956), Orient Mig (1956 i 1967), Yemen (1962-67) i tants d’altres de menor importància. En les seves diferents versions, va tenir una llarga vida de servei ja que fou utilitzat regularment com avió d’entrenament de pilots fins el 1981 en que fou substituït pel més modern Aero L-39C Albatros amb motor a reacció. Malgrat tot, l’exèrcit de l’aire de la modesta Albània continuà volant amb els MiG-15 fins l’any 2005, cinquanta-cinc anys després de la seva construcció! Tot un rècord.

 Val a dir que el MiG-15 de Sant Gregori reposa molt a prop de l’antic camp d’aviació de la Jueria que funcionà, ocasionalment, durant els anys vint i trenta del segle passat, reposa molt a prop de l’antic camp d’aviació de la Jueria que funcionà, ocasionalment, durant els anys vint i trenta del segle passat. Qui sap si més d’un dia la seva ànima no roda per l’antiga pista de terra i sobrevola la seva nova llar tot recordant el perquè va ser construït.

Shaslivåvå puti!(Bon viatge!)

Arqueologia industrial: L'antiga SAFA de Sant Julià de Ramis

Escrito por quatrepedres 28-09-2016 en Arqueologia industrial. Comentarios (0)

Excursió a la fi del món.

 Visita a les restes de l'antiga fàbrica tèxtil Sociedad Anónima de Fibras Artificiales (S.A.F.A.) enclavades al Veïnat del Pla dins el terme municipal de Sant Julià de Ramis. Aquestes gegantines instal.lacions van engegar la seva producció l'any 1973 com una filial de la més popular fàbrica de Blanes i funcionaren, quasi sense interrupcions, fins el 1995 en què, degut a la crisi del sector, cessà la seva activitat.

 Amb una mitjana de 120 treballadors, distribuits en tres torns de matí, tarda i nit, de dilluns a diumenge, i un senzill procés de producció (filatura, estiratge i empaquetat) es fabricaren tones i tones de fil sintètic, fibra i fil d'alfombra. També disposava d'un laboratori de control de qualitat, així com de taller de manteniment (elèctric i mecànic), magatzem de recanvis i, fins i tot, servei de menjador.

 

     .